“Εκπαιδεύοντας τον Άλλο”: Ένα διαφορετικό συνέδριο

Οι πρόσφυγες και οι εμπειρίες τους μέσα από τα δικά τους ντοκιμαντέρ

Ένα διαφορετικό διεθνές συνέδριο πραγματοποιήθηκε στις 20 και 21 Μαρτίου 2017, στο Ινστιτούτο Γκαίτε, όπου, μεταξύ άλλων, παρουσιάστηκαν ντοκιμαντέρ που δημιουργήθηκαν από πρόσφυγες στο πλαίσιο της Δράσης Home New Home. Πρόκειται συγκεκριμένα για τα δύο πρώτα vτοκιμαντέρ που παρήχθησαν ως αποτέλεσμα των workshops της δράσης: η ταινία “Ugarit”, στην Ιορδανία, με πρωταγωνίστριες Σύριες γυναίκες-πρόσφυγες και η ταινία “Hend”, που γυρίστηκε στη Λέσβο επίσης από Σύριους πρόσφυγες.

Στο Συνέδριο, με τίτλο «Εκπαιδεύοντας τον Άλλο», παρουσίασαν εισηγήσεις και μετείχαν σε πάνελ  εκπρόσωποι των Μη Κυβερνητικών  οργανώσεων που συγκροτουν την πρωτοβουλία Homer New Home από την Αθήνα, τη Μυτιλήνη, τη Σμύρνη της Τουρκίας, το Αμμάν της Ιορδανίας, την Τύρο του Λιβάνου και τη Ραμάλα της Παλαιστίνης, οι οποίοι μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους, παρουσίασαν τα έργα τους και συζήτησαν τα προβλήματα που αντιμετώπισαν κατά τη διάρκεια της δράσης. Ομιλητές ήταν:

 

o   Από την Ιορδανία:  Mahasenkh Mughrabi,Mohammad και Yousef Makawi, εκπρόσωποι του Arab Women Media Center, Amman Jordan (AWMC) .

o   Από την Παλαιστίνη: Isra Odeh , Ahmad Mohammad,  εκπρόσωποι της Young Palestinian Filmmakers Society.

o   Από την Τουρκία: Ürun Yildiran  Önk  και  Mahmut Çağrı İnceoglou, διδάσκοντες στο Πανεπιστήμιο Yasar University, Izmir-Turkey (Faculty of Communication, Radio, TV and Cinema Department).

o   Από το Λίβανο οι  Kassem Istanbouli, Fares Hadi, Samer Koubeissi εκπρόσωποι του Istanbouli Theater-Tyro Association for Artists.

o   Εκπρόσωποι του StoryDoc σκηνοθέτες  Μαρία Πεσλή, Μάρκο Γκαστίν, Άγγελος Κοβότσος, Βασίλης Λουλές, Γεράσιμος Ρήγας, Ηλίας Γιαννακάκης.

 

Τα ντοκιμαντέρ που προβλήθηκαν ανέδειξαν πλευρές του προσφυγικού ζητήματος που δεν παρουσιάζεται συχνά, όπως είναι αφενός τα ζητήματα του φύλλου και η διατήρηση των γυναικών σε μειονεκτική θέση ακόμα και στα προσφυγικά camps και αφετέρου η υποδειγματική λειτουργία μη κρατικών δομών φιλοξενίας.

Tα στοιχεία, που παρουσίασαν οι ομιλητές φώτισαν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες στην ενσωμάτωσή τους σε κάθε μία από τις χώρες υποδοχής. Η αλληλεπίδραση και ο διάλογος που αναπτύχθηκε μεταξυ των συνέδρων έδωσε την ευκαιρία στους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα να εξάγουν σημαντικά συμπεράσματα για το πώς πρέπει να οργανώνονται οι επιχειρήσεις διαχείρισης αλλά και ενσωμάτωσης των προσφύγων στην κοινωνία, ώστε τα αποτελέσματα να είναι τα επιθυμητά για όλες τις πλευρές που εμπλέκονται.

 

Παρουσία στο συνέδριο είχε και το ελληνικό Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, με τους εκπροσώπους του να μοιράζονται με το κοινό τα συμπεράσματα στα οποία έχουν καταλήξει από την εμπειρία τους με τους ανήλικους πρόσφυγες και την προσπάθεια εκπαίδευσής τους. Ομιλητές ήταν

οι: Πανάγος Γεωργόπουλος, Ειδικός Σύμβουλος Υπουργού Παιδείας, Μαρία ΛιακοπούλουΕκπαιδευτικός Δομής Υποδοχής Εκπαίδευσης Προσφύγων, Ήρα ΠαπαδοπούλουΟμάδα Διαχείρισης, Συντονισμού και Παρακολούθησης της Εκπαίδευσης των Προσφύγων του ΥΠΠΕΘ, Χρήστος Στεφάνου, Συντονιστής Εκπαίδευσης Προσφύγων Κέντρου Φιλοξενίας Ελαιώνα

Οι Ελληνες εκπαιδευτικοί μίλησαν για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, κατά τη διαδικασία ένταξης των προσφύγων, τόσο από την κοινωνία όσο και από τους ίδιους τους πρόσφυγες, στους οποίους δημιουργεί αναστολές πρόσληψης εκπάιδευσης στις δομες του υπουργείου Παιδείας η αβεβαιότητα παραμονής στην Ελλάδα και τα εμπόδια να καταλήξουν σε συγκεκριμένη ευρωπαικη χώρα.

Αναφέρθηκαν επίσης στο δύσκολο θέμα των ασυνόδευτων παιδιών αλλά και για τις, όλο και περισσότερες, πρωτοβουλίες που λαμβάνουν χώρα σε διάφορες πόλεις της χώρας μας όπου υπάρχουν πληθυσμοί προσφύγων. Η γνώση που αποκτήθηκε μέσω των δραστηριοτήτων αυτών αποτελεί πολύτιμο οδηγό για εκπαιδευτικούς που ασχολούνται με την εκπαίδευση προσφύγων αλλά και για καθηγητές που οργανώνουν πολιτιστικά projects σε σχολεία.

 

Η παραγωγή των ντοκιμαντέρ αυτών έγινε μέσω εκπαιδευτικών σεμιναρίων, τα οποία υποστηρίζονται από το Ινστιτούτο Goethe και το διεθνές Ίδρυμα Anna Lindh Foundation και συνδιοργανώνονται από τους Δήμους Αθήνας και Λέσβου και την Περιφέρεια Αττικής, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας. Στην Αθήνα, τα σεμινάρια πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος «Ανοιχτά Σχολεία» του Δήμου Αθηναίων, με αποκλειστικό δωρητή το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ο συνολικός συντονισμός της Δράσης ΗΟΜΕ ΝΕW HOME στη χώρα μας γίνεται από το ελληνικό ινστιτούτο StoryDoc.

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εργασίες του Συνεδρίου μεταδίδονταν μέσω Internet με live streaming, κι έτσι είχαν την ευκαιρία να τις παρακολουθήσουν εκπαιδευτικοί από τη Μυτιλήνη, τη Θεσσαλονίκη, τη Χίο, τη Ρόδο και την Αλεξανδρούπολη.